Gemeenteraad wijzigt zijn reglement van Orde
De afgelopen periode heeft een werkgroep van de gemeenteraad onder leiding van voorzitter Aad van der Veen een kritische blik geworpen op het Reglement van Orde van de gemeenteraad. Hierin staan alle werkzaamheden van de gemeenteraad en de commissies omschreven en op welke wijze en wanneer bepaalde zaken moeten worden behandeld.
Door de werkgroep zijn een aantal verbeteringen voorgesteld die ook door de gemeenteraad op 6 juli zijn goedgekeurd.
Dit artikel is niet bedoeld om uitgebreid stil te staan bij alle wijzigingen. Hiervoor verwijzen wij u graag naar de website van de gemeente, www.montfoort.nl zoekfunctie RvO
Wel willen we een paar van de belangrijkste wijzigingen met u delen:
· Zo gaat de naam “Forum” veranderden in “Commissie”
Er is dus voortaan een:
- Commissie Ruimte
- Commissie Samenleving
- Commissie Financiën
De laatste commissie bestaat niet meer uit de leden van de auditcommissie, maar nu kan ieder commissie- en/of raadslid aan de beraadslagingen deelnemen. Deze wijziging is gedaan om meer transparant naar buiten te kunnen treden. De nieuwe commissie Financiën zal wel de huidige werkwijze blijven volgen. Wij hebben Rob Jonkers voorgedragen als voorzitter van de nieuwe commissie Financiën (eventuele) benoeming moet nog plaats vinden.
· De tweede belangrijke wijziging is, dat mondelinge vragen die nu aan het college werden gesteld in een forumvergadering straks worden gesteld in de raadsvergadering door de Raadsleden.
Zo zijn er nog een aantal wijzigingen die het effectiever en efficiënter vergaderen van de Raad en zijn commissies moeten bevorderen. De doelstelling is om hiermee te starten na het zomerreces en wel op 14 september 2020.